Mange Apple-brugere har modtaget en mail som er svindel! Undgå at blive offer for det. I dag skriver vi om det som hedder “phishing”.
Hvad er “phishing”?
“Phishing” (phiske eller netfiske) betegner digital fiskeri efter følsomme informationer som f.eks. password eller kreditkortnummer. “Phishing” er i hurtig udvikling, og man må altid være forsigtig, da dem som står bag “phishing” stadig udvikler nye metoder og redskaber.
Sådan afslører du falske mails
Et frisk eksempel på “phishing” er en ny svindelmetode: falske mails fra Apple App Store.
Mange Apple-brugere fik en mail, hvor det hævdes at en eller anden app er blevet købt i appbutikken App Store fra en enhed, som ikke har været tilknyttet til deres Apple-konto. Derfor bliver de bedt om at følge et link – enten for at ændre password, eller for at få pengene tilbage eller afbryde betalingen.
Hvis du får en sådan mail, så rapporter gerne sagen til Apple.
Når det gælder de nyeste falske mails fra Apple App Store, kan man genkende at det er svindel takket være disse kendetegn:
- Falske mails ligner ikke ægte mails (Vær alligevel forsigtig, da svindlere bliver dygtigere, så en falsk mail kan se ud som en ægte mail fra Apple)
- Falske mails er på engelsk (Til danske kunder plejer Apple at sende mails på dansk)
- Falske mails nævner (normalt) ikke dit navn (Vær forsigtig da en falsk mail kan nævne dit navn eller personlig information som svindlerne har kunnet få fat på)
- Linksene i falske mails fører dig videre til netadresser som ikke er Apples ege, selv om de ligner. (Husk at Apple-sider ligger under domænet apple.com)
Det er altid bedst at være enormt forsigtig, og ikke give personlige kontoinformationer videre… Better safe than sorry, som de siger 🙂

