Mange benytter sig flittigt af appen Instagram flere gange dagligt, da det efterhånden er et af de mest populære medier blandt alle de mange, som eksisterer. Hvis du er en del af det større og voksende flertal, som bruger appen, har du måske oplevet, at nogle folk reklamerer for diverse produkter, rejser eller firmaer i deres indlæg. Ofte drejer det sig om personer, der enten er kendte eller blot har mange følgere. Disse personer kan enten selv have reklameret for de diverse produkter, rejser eller firmaer, uden at nogen tredjepart har haft en indflydelse. Dog er der også ofte tale om, at disse personer er blevet sponsoreret og derfor laver disse opslag.
Det kan dog være en anelse svært at skelne mellem et sponsoreret indlæg og et opslag, som ikke er sponsoreret. Størstedelen af de sponsorerede indlæg bliver nemlig ikke angivet som værende et betalt indlæg, på trods af at det er et af Instagrams krav. Marketingfirmaet Mediakix kiggede på de 50 mest fulgte brugere på Instagram, og de kunne herfra konkludere, at hele 93% af de sponsorerede indlæg ikke var angivet som dette ifølge Federal Trade Commission reglerne på Instagram. Yderligere var 61% af disse indlæg relateret til modeindustrien.
Instagram kommer problemet til livs
For at sørge for at disse indlæg bliver nemmere at se, har Instagram valgt, at man skal putte en notifikation på billedet i stedet for at skrive det under billedet. Her vil det blive angivet, når disse indlæg er sponsoreret, samt hvem der reklameres for. På den måde vil det være nemmere for følgerne at se, hvornår de forskellige indlæg er blevet betalt for, hvilket har været svært at se førhen.
Mange Instagram-brugere valgte nemlig ikke at angive, når noget var blevet betalt for af et andet firma, eller også blev de angivet så diskret, at det for mange var svært at se. Mange af disse indlæg indeholder nemlig hashtaggene ”#ad”, ”#spon”, ”#sp” eller ”#partner”, som for alle ikke umiddelbart virker som de mest logiske hashtags. På trods af at det dog er et krav fra Instagrams side, at man skal angive, når et indlæg er betalt for, gør mange det stadig ikke.
Et værktøj til alles fordel
Denne nye funktion vil dog ikke kun være en fordel for følgerne, som kan sortere mellem reklame og ikke-reklame. Personen, som har lagt indlægget ud, samt businesspartneren vil være i stand til at se, hvor langt reklamen når ud.
Funktionen er derfor ikke udelukkende skabt for brugernes skyld, men Charles Porch, Instagrams creative program directer, er ønsket også at det skal være til fordel for bloggerne og mærkerne.
Dette nye værktøj er dog kun tilgængeligt for en lille gruppe af udvalgte Instagram-brugere og deres sponsorerende businesspartnere, da Instagram stadig er ved at udarbejde funktionen. Der er nemlig meget arbejde i den nye funktion, da der findes mange forskellige aftaler mellem de sponsorerede og de sponsorerende, som skal dække alt fra musikere til modebloggere.
Funktionen vil højest sandsynlig være tilgængelig for alle i løbet af de kommende måneder.